نظافت پارکت لمینت

تمیز کردن و نظافت پارکت لمینت به نسبت پارکت های چوبی بسیار راحت تر است. در این بخش ما به آموزش نظافت روزانه کفپوش های لمینت ، چربی زدایی و لکه زدایی می پردازیم.

یک نکته بسیار مهم در نظافت کفپوش های لمینت استفاده از آب می باشد. که در این رابطه حتما متوجه شده اید که تقریبا بیش از نیمی از پارکت لمینت های موجود در بازار به عنوان لمینت مقاوم در برابر نفوذ آب به فروش می رسند. توجه داشته باشید که پارکت لمینت تشکیل شده از چوب فشرده MDF یا HDF است که یک لایه ی محافظ ( لمینت ) روی آن قرار داده شده است تا از (خط و خش)‌ و نفوذ مستقیم آب به آن جلوگیری شود. به همین جهت باید از شستشو با حجم زیادی از آب خودداری نمود.

یک نکته مهم در نصب پارکت لمینت، پارافین زدن کلیک ها می باشد که باعث می شود آب به داخل و زیر کفپوش نفود نکند.

راهنمای نظافت و تمیز کردن پارکت لمینت

در ابتدا به یک سوال رایج که اکثر مصرف کنندگان از کارشناسان ما می پرسند پاسخ می دهیم و سپس به آموزش راه کار تمیز کردن کفپوش خواهیم پرداخت.

برای نظافت لمینت نیاز به پولیش یا واکس داریم ؟‌

خیر،‌ کفپوش های لمینت نیازی به واکس و پولیش ندارند و نظافت آنها بی دردسر و راحت است.(برخلاف پارکت های چوبی !) ضمن اینکه در صورت استفاده از پولیش امکان لیز شدن سطح لمینت ها بالا می رود و امنیت را برای خردسالان و کهنسالان پایین می آورد.  علاوه بر آن استفاده از چنین موادی ( یا هر گونه ماده ی شیمیایی ) ممکن است سطح لمینت را کدر کند.

پارکت های امروزی به علت داشتن کیفیت بالای به راحتی قابل نظافت کردن هستند و نیازی به نگرانی در این مورد نیست اما بهتر است تا در حین نظافت آسبی به آنها نرسد ، به طور مثال بیشتر کفپوش های موجود در بازار زد آب هستند اما بهتر است تا هنگامی که مایعات بر روی آنها ریخته می شود آنرا تمیز کنید و مایعات به مدت زیادی بر روی سطح لمینت نمانند. باید به این نکته توجه داشته باشید قسمتی از کلیک ها که تایل ها را به هم وصل می کنند ممکن است فاصله ای بین آنها وجود داشته باشد همین امر می تواند باعث نفوض مایعات به درون ساختار پارکت شود.

روش تمیز کردن پارکت لمینت چگونه است ؟

نظافت روزانه کفپوش: برای نظافت کف مکان هایی که با پارکت پوشیده شده اند ابتدا باید کف را جارو کرده و آن را از هر گونه گرد و غباری پاک کرد. برای این کار می توانید هم از جارو برقی و هم از جارو های دستی استفاده کنید ، اما باید دقت داشته باشید که در صورت استفاه از جارو برقی حالت زمین های سخت را انتخاب نکنید. در جارو برقی ها ی قدیمی تر فرچه های برای سطوح اسیب پذیر قرار داده شده است که باید آنها را خارج کرده و با کمک این ابزار ها کارمان را ادامه دهیم تا از افتادن خط و خش بر روی سطح کفپوش ها تا میزان زیادی جلوگیری شود.

بعد از آن با استفاده از یک دستمال نم دار ( کاملا خیس نباشد ) یا طی حوله ای می توانید به تمیز کردن کف بپردازید. بدین ترتیب می توانید به صورت روزانه یا چند روز در میان کف اتاق را نظافت کرده و نگران باد کردن  و لک شدن آن نباشید. البته برای این کار از یک دستمال که اغشته به شوینده های مخصوص کف پارکت هستن استفاده کنید یا می توانید از طی های موجود نیز استفاه کنید تا کار شما بسیار آسان تر شود. برای اطمینان از اسیب نرسیدن به سطح پارکت ها می توانید پس از آنکه روی آنها را به طور کامل با مواد شوینده تمیز کردید با یک دستمال خشک رطوبت موجود را بگیرید تا کاملا خشک شوند.

براق کردن پارکت لمینت

براق کردن و جلا دادن لمینت :‌ توجه داشته باشید که در نظافت روزمره استفاده از شوینده خاص لازم نبوده و تنها در مواقعی که کفپوش شفافیت خود را از دست می دهد و به اصطلاح چرک مرده می شود نیاز به استفاده از شوینده می باشد. زمانی که پارکت ها دیگر براق نیستند و نمایی ندارند می توانید با استفاده از روغن و یا موم جلا آن ها را براق کنید.

بدین منظور ( هر چند وقت یک بار ) شوینده را روی سطح آنها اسپری کرده و با یک دستمال یا طی حوله ای آن را از سطح کفپوش پاک می کنیم.

۳ نکته مهم در نظافت پارکت لمینت

  • هر چند اگر پارکت لمینت شما ضد آب باشد در صورت ریخته شدن آب یا هر گونه مایع می بایست کف را با طی یا دستمال سریعا خشک کرده تا آب به لایه های زیرین نفوذ نکند.
  • در هنگام دستمال یا طی کشیدن سطح توجه داشته باشید که روی پارکت ها خط و خش نیندازید ( همچنین از تمیز کردن لیمنت با اسکاچ خودداری نمایید هر چند اگر کفپوش شما ضد خش باشد. )
  • توصیه می شود که برای تمیز کردن کفپوش ها از مایع های مخصوص نظافت که در فروشگاه ها موجود هستند استفاده کنید تا قابلیت آنتی استاتیک آن حفظ شود.
آیا می توان از جارو برقی برای تمیز کردن پارکت لمینت استفاده کرد ؟
از بین بردن گرد و غبار اولین مرحله در تمیز کردن پارکت لمینت ها بوده و با استفاده از جاروبرقی می توانید به بهترین شیوه از شر غبار های نشسته روی تایل ها رها شد
 
طی مخصوص تمیز کردن پارکت لمینت
برای تمیز کردن پارکت لمینت ها می توانید از یک سری طی های مخصوص نظافت استفاده کنید که جنس و الیاف آن ها هیچ آسیبی به تایل ها نخواهد زد و از طرفی به خوبی سبب تمیز شدن کفپوش شما می شوند.
بهترین تمیز کننده و شوینده های پارکت لمینت کدامند ؟
شوینده ها و تمیز کننده های پارکت لمینت تنوع بسیار بالایی دارند و شما می توانید در فروشگاه های مختلف این مواد را تهیه کنید که یا به صورت مایع اسپری می شوند و یا پودری هستند برخی دیگر از تمیز کننده ها را حتی می توانید در خانه خود درست کنید اما پیش از استفاده از هر گونه ماده تمیز کننده حتما در رابطه با سازگاری کفپوش خود با آن ماده مطمئن شوید.
 

 

دیدگاهتان را بنویسید