پارکت لمینت ونو

ضخامت پارکت لمینت

ضخامت پارکت لمینت

پارکت لمینت چیست؟

پارکت لمینت در سال ۱۹۷۷ توسط شرکت سوئدی Perstorp اختراع شد و با نام تجاری Pergo روانه بازار گردید. پارکت لمینت‌ها برای اولین بار در سال ۱۹۸۴ به اروپا و ۱۹۹۴ به ایالات متحده شد و به یک محصول جهانی تبدیل شد. اچ دی اف سازنده پارکت لیمنت، با روکش لمینت در ضخامت‌های 8، 10 و 12 میلیمتری در بازار وجود دارد. در میان دیگر کف‌پوش‌های ساختمان‌ها، لمینت یکی از محبوب‌ترین کف‌پوش‌ها است. این نوع کف‌پوش مزایای زیادی نسبت به پارکت چوبی دارد و همین باعث شده مورد استقبال و توجه بسیاری از افراد قرار گیرد.

برخی از مزایای خرید پارکت لمینت نصب آسان، قیمت پایین‌تر و مقاومت بیشتر در برابر آب هستند. کف‌پوش‌های لمینت مانند دیگر کف‌پوش‌ها دارای ضخامت‌های مختلف هستند که به طور کلی پارکت لمینت‌های موجود در بازار ضخامتی در رنج‌های7 میلیمتری، 8 میلیمتری، 10 میلیمتری، 12 میلیمتری و گاهی 15 میلیمتری دارند. ضخامت پارکت لمینت در واقع با کیفیت و دوام آن ارتباط ندارد بلکه با تولید و کارایی لمینت رابطه مستقیم دارد.

لایه‌ های تشکیل دهنده پارکت لمینت

فرایند تولید پارکت لمینت‌ها توسط دستگاه‌های پیشرفته‌ای صورت می‌گیرد که هر کدام از پارکت لمینت‌ها را با هر ضخامتی که باشند، به صورت چهار لایه تولید می‌کنند. این لایه‌ها عبارتند از:

1- لایه هسته (core layer)،2- لایه زیرین (backing laye r)، 3-لایه دکور (décor layer) 4- لایه پوششی (wear layer).

معرفی لایه‌ها به ترتیب از  بیرون پارکت لمینت به داخل:

  1. لایه پوششی (wear layer): لایه رویی یا لمینت که یک لایه محافظ است، از بیرون به داخل پارکت لمینت، اولین لایه است. این لایه، یک لایه مقاوم در برابر هر گونه خراش است و مقاومت آن با درجه AC (مقاومت سایشی) مشخص می‌گردد. این لایه تأثیرگذارترین بخش در نظافت و بهداشت پارکت لمینت است.
  2. لایه دکور (decor layer): لایه دکور یا طرح مهم‌ترین عامل در جذب مشتری است؛ زیرا مشتری جذب لایه دکور و زیبایی پارکت لمینت می‌گردد. این لایه دارای طرح‌های مختلفی است که به مشتریان عرضه می‌شوند و مشتریان بر حسب سلیقه و علاقه خود یک طرح را انتخاب می‌کنند.  ممکن است این طرح‌هایک طرح از چوب یا سنگ و… باشند.
  3. لایه زیرین (backing layer): لایه زیرین که با نام لایه بالانس نیز شناخته می‌گردد. دلیل وجود این لایه در پارکت لمینت این است که توازن و عدم قوس پذیری  تخته را چک می‌کند. استفاده از کاغذ طرح و لایه ضد خش بر روی تخته باعث ایجاد اینقوس‌ها و عدم توازن آن می‌شود که با این لایه بر طرف می‌گردد. این لایه همچنین نقش حفاظتی و پشتیبانی دارد و برای افزایش دوام و ماندگاری پارکت لمینت بیشترین کاربرد را دارد.
  4. لایه هسته :(core layer): اصلی‌ترین لایه لمینت‌ها این لایه است که به آن هسته یا مغزی لمینت می‌گویند. موادی که در این بخش بکار رفته‌اند، استحکام و دوام پارکت را مشخص می‌کنند. مغزی لمینت‌ها به طور معمول از جنس اچ‌دی‌اف هستند. اِچ‌دی‌اِف پارکت لمینت‌های مختلف، دارای چگالی متفاوتی هستند و چگالی آنها با درجه مقاومت سایشی لمینت رابطه مستقیم دارد.

آشنایی با لایه های پارکت لمینت HDF

الف) در سطوح کف محل نصب، اگر هرگونه ناهمواری یا برآمدگی دارد، بهتر است از پارکت لمینت ضخیم استفاده شود تا در آینده از مشکلات ناهمواری کف جلوگیری گردد. در بسیاری از فروشگاه‌ها انواع مختلف پارکت لمینت12 میلیمتری با فوم و بدون فوم و باکیفیت مناسب برای سطوح عرضه می‌گردد و ناهمواری سطح را به طور کامل می‌پوشاند.

ب) اگر در آپارتمان یا در مجتمع مسکونی ساکن هستید، یک نکته مهم را در نظر داشته باشید که در این ساختمان‌ها یکی از مشکلات انتقال صدا از طبقات بالا به طبقات پایین است. موقع خرید پارکت لمینت بهتر است نوع  لمینت ضخیم انتخاب شود؛ زیرا این ضخیم بودن باعث می‌شود از انتقال صدا از طبقات بالا به پایین جلوگیری شود و هنگام راه رفتن صدا از طبقات بالا به پایین انتقال داده نمی‌شود.

ج) پارکت لمینت هرچه ضخامت آن کمتر باشد، بیشترین صدا را به طبقات انتقال می‌دهد. بهتر است بدانید که در منازل مسکونی یا ویلایی بدون همسایه، می‌توان از پارکت لمینت 8 میلی­متری، بهترین استفاده را داشت؛ زیرا دیگر صدای منزل شما باعث آزار دیگر همسایه‌ها نمی‌گردد. اگر منزل مستقلی دارید و سطح آن هموار و کاملا صاف است از لمینتی که از ضخامت کمتری برخوردار است، برای سطح موردنظر استفاده کنید و برای نصب این لمینت از فروشنده مشورت بگیرید.

ضخامت پارکت لمینت در کارایی آن نقش به‌سزایی دارد و یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب انواع لمینت است. هر کدام از لایه‌های گفته شده در کیفیت و ماندگاری پارکت تاثیر زیادی دارند و محل کاربرد آن را مشخص می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید