سیرانوای بلژیک

پارکت چوبی و لزوم‌ استفاده از رنگ

لیاهوم پارکت

همانطور که میدانید چوب یه عنصر موجود در طبیعت است که بعد از فرآوری و تولید به پارکت تبدیل میشود. اولین‌ نکته ای که مصرف کننده قبل از خرید این محصول از هر شرکتی باید در نظر بگیرد این است که پارکت چوبی و هر محصول ساخته شده از چوب در کنار زیبایی دوام و ماندگاری نیاز به مراقب و نگهداری دارد. چوبها تنوع بسیاری دارند و از نظر تراکم و خطوط طبیعی و رنگ باهم متفاوت میباشند. برای تولید پارکتهای چوبی از درختان سخت یا به اصطلاح هاردوود (hardwood) استفاده میشود. چوب این درختان بعد از تبدیل شدن به پارکت در مقابل عوامل محیطی مقاومت بیشتری دارند. ولی با این‌ حال بعد از عملیات خشک شدن و تبدیل شدن به پارکت باز هم در مقابل رطوبت از خود واکنش نشان خواهند داد. چوب با رطوبت بسیار ناسازگار‌است. به همین منظور برای دوام بیشتر پارکت چوبی از رنگهای پوششی بغیر از زیبایی و تنوع برای جلوگیری از انتقال رطوبت از سطح و محیط و مقاومت سایشی بر اثر رفت و امد مورد استفاده قرار میگیرد.

لیاهوم پارکت تامین کننده روغن های گیاهی مخصوص چوب سیرانوای بلژیک

سیرانوای بلژیک

رنگ و دوام

یکی از دلایل مهم لزوم استفاده از رنگ و لاک ، دوام‌ و افزایش طول عمر‌ مفید پارکت چوبی است. همانطور که اشاره شد پارکت بر اثر عوامل محیطی اعم از رطوبت ، نور خورشید و اشعه uv ، حرارت ، سایش بر اثر رفت و آمد زیاد ، برخورد اجسام سخت و …. از خود واکنش نشان دهد یا دچار فرسودگی زود هنگام شود. لذا از این رو برای بالا بردن مقاومت پارکت چوبی از رنگ و لاک های محافظ برای پوشش سطح رویی از آن مورد استفاده قرار میگیرد. هنگام نصب کفپوش چوبی در مکانهای پرتردد که امکان برخورد اجسام سخت در آن میباشد باید از رنگ یا لاکهای محافظ با مقاومت بالا و در فضای دارای رطوبت از پرایمر های مخصوص استفاده کرد.


رنگ و زیبایی

طرح و نقش کفپوش چوبی محیطی طبیعی و زیبا به منزل شما هدیه میکند که شما میتوانید با انتخاب رنگ‌ مناسب و با بکارگیری از هارمونی چوب دکوراسیون داخل منزلتان را زیبا لوکس و جذاب کنید. برای انتخاب رنگ جواب ساده است. زیرا با وجود طیف متنوع رنگی که میتوان در پارکت چوبی بکار برد و هر یک را در سبکها ، فضاها و سلایق مختلف استفاده کرد.
رنگ انتخابی پارکت شما ممکن از فضا را کوچکتر یا بزرگتر به نظر برساند و فضا را گرم یا سرد نشان بدهد. اگر فضای کوچک دارید و دوس دارید فضا بزرگتر از به نظر برسد و بازتاب نور به خوبی صورت بگیرد سعی کنید از رنگ روشن یا رنگ طبیعی خود پارکت استفاده کنید. کثیفی و خاک هم در آن کمتر دیده میشود. رنگهای تیر و یا تند را بهتر است در طراحی دکوراسیون داخلی فضای عمومی ساختمان مانند پذیرایی استفاده شود که فضایی زیبا و گرم برای شما به ارمغان می آورد.

 

انواع رنگ

رنگ پارکت از نظر فرمولاسیون به چند دسته تقسیم‌ میشوند. رنگهایی که در قدیم مورد استفاده قرار میگرفتند بیشتر از مواد شیمیایی یا مشتقات نفتی بدست می آمد که در برخی از موارد با هاردنر یا مواد خشک کننده ترکیب میشدند. ولی امروز با پیشرفت در صنعت رنگ تخصصی چوب برای حفظ سلامت افراد از مواد شیمیایی کمتر مورد استفاده قرار میگرد. رنگهای جدید که سعی شده بدون بو و اثرات مخرب باشد اکثرن با روغن های طبیعی ترکیب شده که بر دو نوع پایه آب یا روغن (oil base , water base) به صورت دو جزئی و تک جزئی میباشند. 


لاک محافظ

لاک زدن پارکت یکی از اقداماتی که از قدیم صورت میگرفته با اینکار علاوه بر جلا دادن و داشتن سطحی براق و زیبا لایه ای محافظ بر روی پارکت قرار میگرفت که در مقابل رطوبت و سایش از خود مقاومت نشان بدهد و به خود کفپوش چوبی آسیبی نرسد. این لاکها در قدیم استفاده میگرفت در دو نوع پلی اورتان به رنگ کهربایی و نیم پلی استر شفاف و بی رنگ میباشد که هر دو باعث گرمی‌چوب میشود. لاک نیم پلی استر به دلیل مقاومت بالا و شفافیت در قدیم از محبوبت بیشتری برخوردار بود. امروز با پیشرفت در صنعت چوب با بکار گیری از دانش و تکنولوژی های به روز شرکتهای معتبر دنیا اقدام به تولید لاکها مخصوص در طیف های متنوع کردند. این رنگ های به صورت براق یا مات در بازار عرضه میشوند. یکی دیگر از مزیتهای این روغنها مقاومت در مقابل اشعه ماورا بنفش و سازگاری با محیط زندگی و شیمیایی نبودن آنها میباشد و آسیبی به سلامت افراد و کودکان نخواهند زد.

 


روش اجرای رنگ‌

پارکت چوبی از نظر اجرای رنگ به دو دسته تقیسیم میشوند:
دسته اول در خط تولید شرکت سازنده پارکت چوبی رنگ شده که به صورت آماده بر سر پروژه اجرا میشوند (finishing) و نیاز به هیچ گونه اعمال رنگ توسط مصرف کننده ندارد. از مزیت آن میتوان به کم شدن زمان اجرا و معایب آن محدودیت در انتخاب طیف رنگی و احتمال همسطح نشدن دو پارکت در کنار هم به علت محدودیت ساب و سمباده زدن میتوان اشاره کرد.
دوسته دوم پارکتهایی که بعد از تولید به صورت خام بر محل اجرا آورده میشوند که بعد از عملیات نصب و ساب زدن رنگ آمیزی آن انجام میگردد. در اینگونه پارکتهای چوبی میتوان با توجه به نوع رنگ بکار رفته از ابزارهایی مانند غلطک ، برس مویی مخصوص ، پیستوله ، لیسه رنگ آمیزی ، پد رنگ‌ آمیزی و دستگاه پولیش برقی استفاد نمود. این پارکتها بغیر از طولانی تر شدن زمان نصب ، مزیت فراوانی به علت امکان سمباده زدن برای مصرف کننده دارد و هر رنگی را که دلخواه اوست بر روی کفپوش چوبی اجرا نماید و در صورت نرسیدن به رنگ دلخواه به آسانی آن را تعویض نماید.

ویژگی رنگ و لاک محافظ ایده آل:

• عناصر تشکیل دهنده مرغوب
• آب گریز بودن و عدم جذب رطوبت
• دارا بودن مقاومت سایشی مناسب
• ایجاد چسبندگی بین سطح رنگ و فیبرهای چوب
• مقاومت حرارتی بالا
• مقاومت در برابر اشعه های نور خورشید
• پایداری در مقابل تنش های فیزیکی و کششی
• خلوص و غلظت مناسب
• عاری بودن از مواد شیمیایی و اسیدی مضر 
• بی بو بودن بعد از اجرا 

دیدگاهتان را بنویسید