تفاوت بین چوب طبیعی و لمینت

چوب طبیعی قدیمی ترین نوع کفپوش است. که در ابتدا ابداع شدند اما با پیشرفت تکنولوژی نوع دیگری از با جنس لمینت آن در بازار عرضه شده که علاوه بر قیمت پایین تر از مزایای بسیاری برخوردار است. در ادامه به بررسی و مقایسه پارکت چوبی و پارکت لمینت لمینت اشاره می کنیم.

مقایسه چوب طبیعی در برابر پارکت لمینت

پارکت چوبی از دیر باز مورد علاقه مردم بوده و استفاده از آن دارای قدمت بیش از 200 سال است. پارکت های چوبی از لایه های چوب طبیعی تولید میشود. درخت هایی که معمولا چوب آنها در تولید این نوع پارکت ها به کار میروند : افرا، کاج، بلوط، بامبو و زبان گنجشک است.

این کفپوش ها به دلیل استفاده از چوب طبیعی طرفداران خاص خود را دارد، در گذشته از این پارکت ها در منازل و مکان های عمومی استفاده می شد. ولی ظهور پارکت لمینت تاثیر مستقیمی در کاهش استفاده از این محصول توسط مشتریان داشت.

چوب به دلیل طبیعی بودن، فضای محیط اطراف شما را بسیار زیبا میکنند. ولی نباید فراموش کرد که طبیعی بودن آنها دلیل بر عیب و نقص نداشتن و کامل بودن نیست. از مهمترین این معایب میتوان به استفاده از چسب در زیر کفپوش ها در هنگام نصب و غیر قابل تعویض بودن آنها اشاره کرد.

اگر از کفپوش های چوبی استفاده می کنید باید به این نکته توجه کنید که این کفپوش ها نسبت به آب و رطوبت حساس هستند. البته بهتر است فراموش نکنید که این نوع کفپوش باید از عوامل آتش زا هم دور باشند. از اصلی ترین تفاوت های چوب با لمینت می توان به همین موضوع اشاره کرد که لمینت ها در برابر آب و آتش مقاوم ترند.

پارکت چوب راش

ویژگی های پارکت های چوبی

همانطور که گفتیم چوب این پارکت ها از انواع مختلف درختان تهیه می گردد . و هر کدام دارای ویژگی هایی هستند که برایتان دو مورد از آنها را توضیح میدهیم :

پارکت هایی که از چوب بلوط تولید شده اند دارای لکه ها و رده هایی هستند. که به طور طبیعی در چوب درخت بلوط یافت میشوند و ممکن است بسیاری از افراد طرح آنها مورد پسندشان نباشد.

پارکت هایی هم که برای تولیدشان از چوب درختانی مانند کاج استفاده کرده اند دارای بافت های نرم بسیار شکننده هستند که حتما باید هنگام نصب توسط نصاب تقویت شوند.

برای نصب این کفپوشها ابتدا کف مورد نظر را چسب زده، سپس پارکت را روی چسب ها گذاشته و صبر میکنیم تا چسب خوب خشک شود. در مرحله بعد سطح بالایی کفپوش را ساییده و صیقل داده و لاک میزنید تا براق شود. (میتوانید عمل لاک زدن را هر چند سال یک بار انجام دهید تا پارکت های زیبا و براقی داشته باشید).

در صورت خراشیدگی و یا ساییده شدن سطح پارکت نگران نباشید. زیرا میتوانید به راحتی آنها را ساییده و سطح مورد نظر را مثل روز اول صاف کنید.

کفپوش های لمینت

این نوع از کفپوش ها دارای قدمت چندان زیادی نیستند. پارکت لمینت ابتدا توسط یک شرکت سوئدی در سال 1970 معرفی و سپس ده سال بعد به اروپا، آمریکا و در آخر به سرتاسر جهان صادر شد. ورود پارکت لمینت به بازار با استقبال خوبی روبه رو شد زیرا معایب کفپوش های چوبی و طبیعی را نداشت و در مقابل ویژگی هایی را داشت که خیلی از مصرف کنندگان به دنبال آنها بودند. کفپوش های لمینت دارای کف فوم و رویه جوب هستند تا هم عایق صدا باشند و هم بتوانند حس محیطی با فضای طبیعی را به شما منتقل کنند.

کفپوش های لمینت را پارکت لمینت نیز می گویند زیرا کاربردی مانند پارکت دارند. عمدتا جنس اصلی لمینت را HDF یا Hard Density Fiber Hood تشکیل می دهد.البته انواع دیگری هم هستند که از MDF تولید می شوند.

برتری های پارکت لمینت

یکی از برتری هایی که لمینت نسبت به پارکت چوبی دارد، بی نیاز بودن به چسب برای نصب است. کفپوش های لمینت دارای دو نوع درز به اصطلاح نر و ماده هستند که هر کدام دارای شیارهایی به نام کلیک میباشد که در هم قفل شده و به راحتی میتوانند کف منزل یا محیط کار شما قرار بگیرند، این قابلیت لمینت به شما اجازه میدهد تا در صورت آسیب دیدن هر کدام از قطعات به راحتی بتوانید آن را با قطعه جدید تعویض کنید.

یکی دیگر از برتری های لمینت ها عدم آسیب رسانی به کف اصلی محیط است چرا که در فرایند قرار دادن تایل ها از چسب استفاده نمی شود و اگر زمانی تصمیم به برداشتن آن ها بگیرید می توانید بدون اینکه ذره ای کثیفی و چسب روی کف اصلی باشد از آن استفاده کنید. قرار گیری فوم خاص در زیر تایل ها نیز سبب می شود تا عایق صدا و گرمای خوبی را داشته باشید.

  • عایق بودن در برابر صدا
  • مقاوم بودن در برابر مایعات و رطوبت
  • دارا بودن تنوع زیاد در طرح و رنگ
  • تعمیر راحت
  • سازگاری با سیستم گرمایش کف
  • راحتی در جا به جایی و نصب مجدد
  • دوام زیاد
  • کم بودن هزینه نصب نسبت به کفپوش چوب
  • عایق بودن در برابر گرما و سرما
  • مقاوم در برابر خراشیدگی
  • آنتی باکتریال بودن این محصول یکی از ویژگی های خاص این محصول است.
  • با توجه به عایق گرما بودن این محصول ، می تواند در کاهش مصرف انرژی نیز کمک خوبی باشد.
  • استفاده از یک لایه فوم در زیر کفپوش احساس نرم شدن آن در زیر پا را القاء کرده و این خود نشاط و شادابی را بهمراه دارد.

مهندسین ساختمان به دلیل سبکی این محصول نسبت به کفپوش های چوبی یا سنگ ، تمایل به استفاده از این محصول را دارند.

مقایسه پارکت چوبی و پارکت لمینت

در آخر باید گفت که اگر از افرادی هستید که هر چیزی را طبیعی می خواهند، می توانید به سراغ پارکت ها و کفپوش های چوبی بروید و البته توجه داشتید باشید که قیمت و هزینه ی اجرا آن بالاتر و نگهداری آن به مراتب سخت تر خواهد بود.

ولی اگر محصولی مدرن و مطابق با تکنولوژی روز را می پسندید باید بگوییم که لمینت ها علاوه بر قیمت پایین تر و مقاومت بیشتر ، زیبایی نسل قبل خود نیز حفظ کرده اند و می توانند در مجموع کارایی بیشتری را به شما ارائه می کنند.

پارکت چوب راش

دیدگاهتان را بنویسید