پارکت چوبی
پروژه پارکت تمام چوب سالید وود

تاثیر نوع و کیفیت پارکت چوبی در هزینه آن

پارکت چوبی ، پارکت تمام چوب

قیمت پارکت چوبی با نصب دغدغه تقریبا همه خریداران پارکت است. وقتی صحبت از کفپوش منزل می شود، انتخاب های متعددی داریم. از جمله پارکت چوبی، لمینت، سنگ و سرامیک و … که با توجه به سلیقه و نیازهای خود یکی از آنها را انتخاب می کنیم. اگر از آن دسته از افراد هستید که به محیط زیست علاقه مند بوده و قصد دارید نشانه هایی از طبیعت را به خانه خود بیاورید، به شما کفپوش چوبی را پیشنهاد می کنیم.

چرا پارکت چوبی؟

کاربرد چوب در طراحی دکوراسیون و معماری امروزی بسیار بیشتر شده و پارکت چوبی از خود چوب طبیعی ساخته شده است. چوب یکی از متریال های ساختمانی است که قابلیت بازسازی و ترمیم دارد برای همین در ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. پارکت چوبی اغلب از درخت های بلوط، افرا، کاج و زبان گنجشک ساخته می شوند. این پارکت ها یکی از شیک ترین و زیباترین کفپوش ها به حساب می آید. با نصب چوب طبیعی کف منزل خود حس طراوت و شادابی را تجربه می کنید.

پارکت روتیش
پارکت روتیش اتریش

مزایای پارکت چوبی

در پارکت چوبی از مواد شیمیایی و صنعتی خبری نیست. به خاطر همین جز سالم ترین کفپوش ها شناخته شده است و ایجاد آلرژی و حساسیت نمی کند.

دکوراسیون خانه شما چه مدرن باشد چه کلاسیک به راحتی با یک پارکت تمام چوب طبیعی منطبق است.

تمیز کردن کفپوش های چوبی هم بسیار راحت است. با جارو یا زمین شوی گرد و غبار از روی آن پاک می شود. اگر لکه ای روی آن ایجاد شد با یک دستمال کمی مرطوب به راحتی پاک شده و اثری از آن نخواهد ماند.

solidwood parquet unfinished

پارکت های چوبی امکان بازسازی و ترمیم دارند برای همین عمر طولانی تری نسبت به بقیه کفپوش ها دارند. این کفپوش به دلیل طبیعی بودن بین پنجاه تا صد سال عمر می کند. اگر کهنگی و فرسودگی بر آن چیره شد با با ساب و لاک مجددا به یک کفپوش نو تبدیل خواهد شد.

پارکت های چوبی عایق صدا و حرارت بوده و مانع انتقال سرما به کف پا می شوند.

پارکت نسبت به سرامیک و سنگ نرم تر است و خطر کمتری برای اشیای شکستنی و کودکان یا حیوانات خانگی دارند.

Europen engineered wood
Europen engineered wood

پارکت چوبی سبک تر از سایر کفپوش ها بوده و در مجموع بار وزنی کمتری به آپارتمان های چند واحدی وارد می کنند.

سرعت نصب این کفپوش های طبیعی بیشتر است. همچنین کثیفی و گرد و خاک کمتری به همراه دارد.

بهترین جنس چوب برای پارکت چوبی

بنا به نظر کارشناسان چوب بلوط بهترین چوب طبیعی برای ساختن کفپوش است. چون هم از استحکام بسیار بالایی برخوردار بوده هم قیمت آن مناسب تر است. چوب بلوط آن هم از نوع مرغوب اروپایی رنگ روشنی دارد اما رنگ پذیر و روغن پذیر است.

پارکت یک لایه سالیدوود (Solid)

پارکت چوبی یک لایه تنها شامل یک لایه چوب طبیعی است. این پارکت زیبایی طبیعی و اصیل داشته و هیچ گاه از مد نمی افتد. همچنین به محیط منزل شما گرمی و حس نوستالوژی می دهد. قابلیت ساب زدن و ترمیم پارکت یک لایه زیاد است و محدودیتی ندارد. این نوع پارکت چوبی به دلیل یک تکه بودن در تغییر دمای هوا دچار انقباض و انبساط خواهد شد. ضخامت آنها زیاد بوده برای محیط هایی که گرمایش از کف دارند مناسب نمی باشد.

پارکت تمام چوب
پروژه پارکت تمام چوب سالید وود فرمانیه

پارکت چوب چند لایه مهندسی شده (Engineered)

پارکت های چند لایه هم از جنس چوب طبیعی هستند با این تفاوت که در ساختار آنها چند لایه چوب روی یکدیگر قرار گرفته اند. تعداد لایه های این مدل کفپوش معمولا بین 3 تا 12 لایه است. نصب آنها ساده تر بوده و در ابعاد بزرگتری قابل اجرا هستند. امکان بازسازی و ساب زدن پارکت های چند لایه در مقایسه با یک لایه کمتر است و در نهایت تا سه بار می شود آنها را لاک و ساب زد. بیشتر از این به پارکت آسیب می رسد.

قیمت پارکت تمام چوب

قیمت کفپوش چوبی تفاوت چشمگیری با کفپوش های دیگر دارد. زیرا از چوب طبیعی ساخته شده است. چوب طبیعی عمر بالایی داشته و قابل بازسازی و ترمیم است. هنگام بازسازی این کفپوش ها با دستگاه ساب، مثل این است که پارکت را تازه خریداری کرده اید.

در کل قیمت پارکت چوبی به فاکتورهای مختلفی چون جنس، ضخامت، استحکام، رنگ و طرح بستگی دارد. توجه کنید که کیفیت را فدای قیمت نکنید و کفپوشی انتخاب کنید که در کنار قیمت متعادل، کیفیت عالی و استحکام بالایی هم داشته باشد.

قیمت کفپوش بستگی به جنس چوب آن دارد. قبلا بیشتر از چوب درخت افرا یا کاج برای ساختن پارکت چوبی استفاده می شد و نحوه چیدمان آنها ساده یا ستونی بود. پس از آن پارکت هایی از جنس وینیل یا پلاستیک با روکش چوبی به بازار آمدند و افراد زیادی را به خود جذب کردند. امروزه اما دوباره کفپوش های تمام چوب در حال باز کردن جای خود در بین طرفداران دکوراسیون مدرن هستند. اما این بار در ساختن آنها از چوب های مقاوم تری مثل چوب درخت بلوط، بامبو یا زبان گنجشک استفاده می شود. و با چیدمان های متنوع تری مثل مورب، جناغی، هفت و هشت، حصیری و غیره کف خانه ها پهن می شوند.

solidwood parquet unfinished
پارکت تمام چوب سالید وود بلوط کرواسی

هزینه نصب پارکت چوبی

هزینه نصب را معمولا پیمانکاری که آن را انجام می دهد بر اساس متراژ ساختمان تعیین می کند. قیمت تمام شده معمولا به همراه هزینه حمل و نقل کالاها و ابزار مورد نیاز به مقصد محاسبه می شود.

نصب پارکت چوبی مراحل مختلفی دارد. اولین مرحله کاملا تمیز کردن و صاف کردن زمین است. پس از آن در یک یا دو مرحله فوم سایلنت، به عنوان عایق حرارت و صدا پهن می شود. این مراحل زیرسازی پارکت نامیده می شوند که برای آسایش بیشتر افراد در ساختمان های چند طبقه انجام می شوند تا از لق زدن تکه های پارکت یا ایجاد صدا جلوگیری کنند.

سپس قطعات پارکت را با استفاده از چسب سرد به کف زمین می چسبانند. در نهایت با غلطک چند بار سطح زمین را طی می کنند تا کاملا بچسبد. زمان چسبیدن کامل پارکت حدود یک ساعت است و قبل از آن نباید روی آن قدم بزنید.

یاد آور می شویم که نصب پارکت باید حتما توسط افراد متخصص و باتجربه انجام شود و هرگز خودتان اقدام به نصب نکنید.

بهتر است قبل از انتخاب پارکت، متراژ قسمت های مورد نظر را به دست آورید تا با توجه به قیمت متری هر کفپوش، هزینه هایی را بتوانید محاسبه کنید. برای این کار متر را برداشته و طول و عرض اتاق هایی که قرار است پارکت شوند و در نهایت مساحت آنها  را به دست آورید. سپس مساحت ها را جمع کنید تا در کل بدانید به چه مقدار پارکت نیاز دارید. به جز هزینه ای که برای هر متر پارکت می پردازید، لازم است مقداری هم برای نصب پارکت در نظر بگیرید. نصاب ها معمولا بر اساس هر یک متر قیمت کلی نصب را محاسبه می کنند. علاوه بر همه اینها هزینه ای هم برای حمل و نقل کالاها به منزل خود دارید.

پس برای محاسبه هزینه کلی پس از انتخاب پارکت خوب با قیمت مناسب، باید قیمت پارکت بر اساس هر متر، قیمت نصب بر اساس هر متر و هزینه حمل و نقل را تخمین زده و جمع بزنید تا هزینه نهایی پهن شدن پارکت کف خانه خود را به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید